Bezoek aan het graf van ome Gerbrand.

5 juli 2015 - Maumere, Indonesië

Gisteravond met broeder Bram gesmst.  We zijn welkom bij zijn mis van 6.10.
Dat was eerste wel ff schakelen voor sommigen, best vroeg!!  Dat betekent nl dat we er 5 uur uit gaan, half 6 met de bus en dan in een half uurtje naar Ledelaro. Om half 6 stappen we in het busje bij de chauffeur. Het begint net licht te worden en er lopen veel mensen langs de weg op weg naar de kerk. Bij aankomst is het erg rustig en ziet de chauffeur een pater lopen. Als wij uitstappen vraagt hij " What is your story?" Het valt natuurlijk op als er een groep blanke uitstapt bij hun. Na onze uitleg verteld hij dat het nu vakantie is en alle priesterstudenten vakantie hebben. Normaal lopen hier rond de 500 jongens rond. Hij zegt dat er vandaag geen mis is, als ik aangeef dat we contact hebben gehad met broeder Bram, snapt hij het en neemt ons mee naar het kleine kerkje van de paters. Daar kwam broeder Bram op ons af en verwelkomde ons hartelijk. Bij binnenkomst gingen we zitten en was een oude pater bezig de kaarsen aan het aansteken.  De eerste kaars lukte prima, dat hadden we dus niet door. Bij de tweede kaars zagen  we allemaal hoe hij het lont met een gasaansteker probeerde aan te steken. waarschijnlijk was hij slechtziend en lukte het hem niet die aan te steken. Het werkte zelfs een beetje op de lachspieren van alle kerkgangers. Gelukkig was daar een lieve zuster die zijn hand begeleide om hem aan te steken. De kaarsen stonden aan, de mis kon beginnen. We hadden even gedacht dat we een grote mis zouden meemaken, dat werd uiteindelijk een mooie kleine mis, met veel mooie kerkliederen driestemmig gezongen, veel zitten en staan en een hostie die je in de wijn(leek wel likeur) mocht dopen. Zo kregen de Zomerdijken toch even dat gevoel mee van een Indonesische mis, in het klein.
Na de mis werden we warm onthaald door Broeder Bram, Lucas en nog een paar broeders. Met elkaar zijn we naar het kerkhof gegaan en hebben we gesproken over ome Gerbrand ome Piet en tante Ria, daar vroegen ze natuurlijk naar.
" Tante Ria bracht zoveel vrolijkheid":  zeiden ze.
Het was zelfs een beetje gezellig op het kerkhof, dat kon wel volgens de broeders, paste bij Pater Gerbrand. We hebben nog foto's gemaakt met elkaar, met ome  Gerbrand erbij, zijn grafsteen. Was en voelde niet gek. Het was een eenvoudig graf met bovenop een cactusplant in een Blue Band blik, eenvoudig en mooi om te zien.
We werden uitgenodigd om samen ontbijt met ze te hebben. Jammer genoeg kon dat niet omdat onze chauffeur om 9 uur weer een afspraak had. Bij Simeon hadden ze op dit moment ook geen chauffeur die ons terug kon brengen. Maar op de terugreis van Adonare zullen we nog een nacht in Maumere overnachten en gaan we langs bij Simeon.
Teruggekomen van Ledelaro zaten  we vroeg aan het ontbijt met een sap, gebakken eieren op allerlei manieren, even na kletsend over de ontmoeting bij Ledelaro. Gisteravond kwam er bij Sea World een gemêleerde groep aan nationaliteiten met op hun t-shirt Vulacano Discovery. Natuurlijk wilde we even vragen wat ze hier deden. Het is een samengestelde groep met onderzoekers fotografen en filmers op het gebied van werkende vulkanen. Ze waren met een Duitser, Belg, Australiër, Amerikaan en Andi uit Indonesië en reizen de hele wereld over om werkende vulkanen te bezichtigen.   Af en toe maken ze reportages voor ABC News. Een enthousiaste man vol passie over de vulkanen.Bij de laatste expeditie zaten ze 70 meter van een werkende vulkaan met hun kamp, daar genieten ze van. Als jezelf veel interesse hebt in vulkanen mag je zelfs met ze meerijzen.
Vanwege het vroege opstaan hadden we nog een super lange dag voor de boeg.
Snorkelen op een andere plek was mooier dan voor ons huisje. Mooi koraal, gekleurde visjes, zeenaalden, zeekomkommer, super grote zeesterren in het blauw, geel en oranje. Lunch pakken op het strandMet de voeten in het zand, een lekkere citroen juice,
Bij het duikcentrum hebben we voor morgenochtend een snorkeltrip met lunch geboekt. Van 8.00 uur t/m 15.00 uur zal hij ons meenemen naar mooie snorkelplekken rond de kleine eilanden die tegenover Maumere liggen. Het zal ons per persoon 25.000 RP per persoon kosten ( 2 euro per persoon). de prijzen blijven ons iedere keer verbazen.
De kids hebben nog de kano's mogen lenen van het duikcentrum om met elkaar het water op te gaan. Pieter, Sam en Max belandde naast een groep Indonesische mensen die meteen om hen heen begon te zitten, half op het surfboard en vroegen of ze op de foto mochten met ze en of ze zin hadden in een maislikeur en een sigaretje.  Na een slokje likeur, veel te sterk, en het afslaan van een sigaret ( ja de mannen zijn gestopt). zijn ze weer terug gepeddeld. Iedereen belandde daarna in de relax stand. Zonnen, de zweedse puzzel en lezen. Met Theo Theodorus hadden we een afspraak in Sea World ( hij werkt voor pater Bollen) Blije man met een voortand eruit, smakelijk lachend kwam hij aan. Nadat we zijn levensverhaal hadden gehoord hebben we met elkaar de trip op Flores besproken, minibus geregeld en hij heeft voor ons de hotels geboekt. Dat gaat een mooie reis worden.
Het relaxen hebben we voortgezet in de lobby van het resort omdat daar de wifi was.
Pieter haakte toen we gingen eten weer aan. Die was aan het strand de stagiere en een meisje die er werkt, Nederlandse woorden aan het leren. Toen we Pieter ophaalde werden we met een mooie " Goedendag" onthaald door Os.  Na een nasi rijsttafel en burgers zijn we allemaal half 10 ons bed ingedoken.

1. O(Pa) Kramer:
    6 juli 2015
    Dit verhaal wekt toch emoties op.
    De herinneringen komen boven en alles ga je weer herleven.
    Zo te lezen genieten jullie enorm. Houwen zo.
  2. Ria Kramer:
    6 juli 2015
    Mooi indrukwekkend verhaal. Wat doet Siemon? Went het al.
    Jouw moeite Lia wordt dubbel en dwars beloond doordat we er wijs van genieten. Zie het niet aldoor als een plicht. Veel verder plezier. Lieve groet en hug.
    Mama.
  3. Ria Kramer:
    7 juli 2015
    Bedankt Lia. Wij genieten mee.