Finding nemo day

6 juli 2015 - Maumere, Indonesië

Maandag 6 juli 2015.
Vandaag wordt de " Finding Nemo day"
Vanmorgen waren Simon en ik al vroeg wakker. Rond 6 uur half 7. Simon ging wat lezen, ik heb wat oefeningen gedaan, had wat last van mijn rug, en heb daarna een heerlijke duik in het water genomen. Tijdens het ontbijt kwamen we met elkaar tot de conclusie dat we sinds deze nacht allemaal in ons normale ritme waren beland. Iedereen had een goede nacht gemaakt. Na het ontbijt stond de divemaster klaar om ons naar de boot te brengen. Er ging nog een man mee uit Zwitserland, Marcus, hij ging duiken. Op de boot konden we genieten van de vliegende vissen. Iedere keer als ik er 1 zag was ik erg enthousiast. Sam vond dat te....het kon wel wat rustiger hoor mam. Opeens zagen we in de verte de beweging van het water er anders uit zien, Sam die dat soort dingen snel in de gaten heeft sprong spontaan op en ging voorop de punt staan om nog beter te kunnen kijken, Simon, Elles en Max  volgde. Was het een hele grote schildpad van ruim een meter die voorbij zwom. Sam ging helemaal uit zijn dak van enthousiasme, hij vond het geweldig. Ik meteen tegen Sam, het mag wel even minder enthousiast hoor ! Alleen Sam had hem gezien, de rest had alleen het bewegende water gezien. Omdat Pieter en ik op het voordek lagen en niet zo snel op konden staan en de boot een lekker gangetje had, konden wij het niet zien. ! Maar goed na een tocht van ruim een uur werden we beloond met een mooie snorkelplek. Het lag aan een mooie wit strand waar een kleine dorpje was. In de verte lag er een mega schip met jetski's en een stel zodics en er waren nog een paar bootjes met snorkelaars. De divemaster ging met Markus mee, en rasta indoboy had een wetsuit aangedaan en ging met ons mee op snorkelpad. Hij zwom voorop en liet ons allerlei bijzonder dingen zien die je zelf niet zo snel zou ontdekken als je ging snorkelen. Hij had ook een heel klein staafje mee waar hij dingen mee aanwees en soms onder een koraal een visje vandaan toverde. Wat een geweldige onderwaterwereld, een school maanvissen van 50 cm per vis, kogelvissen in allerlei kleuren, naaldvissen, zwemmen door een mega school met zilveren visjes,  mega veel lichtgroene en blauwe visjes. Wat een super ervaring met z'n zessen snorkelend door het water. Toen we na een uur boven water kwamen stond er koffie, thee, water en bananen klaar voor ons, wat een verwennerij. De tweede snorkelactie  hadden we aan de andere kant van het tropische eiland. En ja hoor daar vonden we Nemo, wat een mooie vis is dat zeg. Elles had de hele familie van Nemo gezien. Als je iets moois zag wilde je dat heel graag delen met anderen. Als je dan naar boven ging en weer terug keek was de vis al verdwenen, conclusie soms lekker zelf genieten en dan maar later delen.  Omdat het laatste stuk wel een aardige stroming stond wilde Elles en ik weer terugzwemmen naar de boot. In onze laatste draai ziet Elles opeens een schildpad en gelukkig ik ook, hij had er flink de vaart in, oh wat een gaaf beest zeg. We konden toch nog de groep waarschuwen maar het lukte niet iedereen om hem op tijd te zien. Hij ging nl razendsnel.
Boven het water stond de warme lunch klaar. rijst, kip en groente. Toen iedereen weer aan boord was gingen we terug naar Sea World terwijl wij lekker konden eten. Onderweg hadden we nog wel een klein half uurtje aardige golfen. Elles vond dat niet echt super maar achterin de boot was het wel vol te houden. Met de beentjes weer aan land hebben we met Markus wat gedronken.
Tijdens het wifi moment bij de strandtent zagen we een groep vissers de netten binnenhalen met een hele groep. Sam, Max en Pieter hielpen mee. De vissen werden op het land gegooid en met elkaar aan een strookje van palmblad aan elkaar geregen. Die waren klaar voor de verkoop. De visser van wie de netten zijn krijgt de meeste vis om te verkopen en de mensen die helpen mogen een paar visjes meenemen. Dit gaat dan nog een paar keer zo door.
Sam en Max willen graag leren een paar woorden van Os. Het begint keurig met slamat  pagi en andere begroetingen, toch wordt er even gevraagd naar " nice ass".
Ook die woorden werden geoefend.
Leuk om te zien hoe de mannen contact hebben met de Indonesische bevolking.
Het is tien uur wij liggen onder de klamboe en Sam, Max en Pieter komen net terug van verstoppertje spelen met de staff  van het restaurant, hoe grappig is dat. Ze hebben ook nog elkaars facebook account laten zien. Dat maakt de wereld weer klein.
ff van alles wat:
Sam: Ah zeg ik heb beet, geef mij maar Deet.

1. Elles:
    13 juli 2015
    Man ik zot echt te snoepen van de verhalen. Ik had deze nog even bewaard zodat ik nog een verhaaltje had om naar uit te kijken.
    Ik zie het allemaal steeds zo goed voor me. Dat doe je goed lied. Je schrijft superleuk!
    Kus en liefs enne wat is nice ass in bahasa eigenlijk?