Bezoek aan traditionele dorpen en warmwaterbronnen

14 juli 2015 - Bajawa, Indonesië

Wandeltocht door de bamboebossen en naar traditionele dorpen.
Vanmorgen mochten we uitslapen tot half 8, ontbijt om 8 uur en dan om half 9 de trip maken. We zouden een hike door het bos maken, 2 traditionele Ngada dorpen bezoeken en eindigen in een hotspring. Maccelino onze gids, ze noemen hem de rasta guy omdat hij mooie rasta haar heeft, stond klaar in het eerste dorp Beno. Dat plaatsje ligt in een prachtig groene omgeving en je hebt uitzicht op de Inerie vulkaan( 2245 meter hoog), die nog steeds werkt. We hadden ook afgesproken met Lisa, Hilde en Max uit Hoorn. Ze gaan met ons mee. In Bena staan huizen met hoge, steile daken van gras in twee rijen, met daartussen in de Ngadhu, bhaga en megalithische stenen. Deze worden nog steeds gebruikt om offers aan geesten te brengen. De ngadha staat voor de mannelijke voorouders. Het is een bewerkte offerpaal van ongeveer 3 meter hoog met een rieten puntdak. Het vormt een paar met de bhada, een aan de vrouwelijke voorouders gewijd ritueel huisje. De ngadhu en bhaga symboliseren de voortdurende aanwezigheid van de voorouders, die in dromen verschijnen en opdrachten geven en elk paar hoort bij een bepaalde familiegroep in het dorp. Daarnaast zijn er nog steeds rituelen om vruchtbaarheid van het land te verzekeren en zijn er ceremonies voor geboorte, huwelijken, overlijden en het bouwen van een huizen. Het bouwen van huizen wordt gevierd met het slachten van heel veel varkens en waterbuffels. De kaken en horens worden daarna aan het huis gehangen om zo aan iedereen te laten zien wat ze er voor over hebben. Hij kon er mooi over vertellen en nam ons helemaal mee in die traditie. Daarna begonnen we aan het eerste stuk wandelen. Hij wist ook erg veel over de planten en bomen, de kaneelboom( ik wist niet dat het een boom was, dacht dat het een struik was), de kamerienoot, de palmboom waar palmsuiker en sap van werd geproduceerd. Hij wilde graag een kokosnoot uit de boom halen zodat we eruit konden drinken. Dat werd een wedstrijdje gooien met stenen door de mannen. Er werd wel geraakt maar niet een die eruit viel, dus een op de grond gezocht. Die open geslagen en heerlijk kokossap gedronken en stukken kokos voor onderweg. Na ruim twee uur wandelen kwamen we in het tweede dorp, Tololela was een andere clan en had ook van die prachtige huizen. We kregen uitleg over het huis, de indeling, de priveplek ( de keuken) waar de geesten van de voorouders komen, waardoor er alleen bewoners van het dorp en familie in mogen komen. Al zouden wij een stap over de drempel zetten zou dat ongeluk brengen en moeten ze eerst een offer brengen.
Het tweede stuk van onze wandeling was een steile afdaling van een uur door een groot bamboebos, waar onze gids prachtige muziek maakte op de bamboestengels, over droge riviertjes, langs ananasplanten. Het was een super mooie afdaling. Toen we het eigenlijk wel mooi genoeg vonden stond op dat moment onze chauffeur klaar met de auto. Hij bracht ons naar de warmwaterbronnen, wula nage waar we heerlijk konden relaxen in het water. Het was een prachtige plek waar we ook gingen lunchen. We hadden trek in kip met rijst en groente. De man wees naar de witte kip onder zijn restaurant en zei dat dat onze kip zou zijn. Hij werd meteen voor ons bereid. Niet iedereen was daar van gecharmeerd, want een kipfilet is toch wel overzichtelijker , toch Elles!!  Het was wel een klusje om de stukjes kip te eten en het was een taaie. Het restaurant wat we daar bezochten bestaat uit drie oplopende plateaus van 2 bij 3 meter gemaakt van bamboe waar je op kunt zitten, een dak gemaakt van gedroogde dubbel gevouwen bananenbladeren. Daarnaast was het open vuur met een grote pan erop. Daarachter waren de kinderen de borden en bekers aan het schoonmaken. Dat gaat in drie etappes, schoonvegen, schoonmaken met water en sop, en tot slot afspoelen met
water.  Tussendoor lopen heel veel kippen in alle kleuren en maten en honden die al het overgebleven eten opeten.
Met een half volle buik en uitgedobbert in het super warme water (ongeveer 40 graden) zijn we naar ons hotel gegaan om lekker te chillen met een kopje thee en uitzicht op de vulkaan die wel voor een stinkend luchtje zorgde, zwavel. De nederlanders gingen ook mee om lekker bij ons te eten. De mannen hebben FIFA gespeeld met elkaar waar Max uit Hoorn erg goed in was. Hij vertelde ook dat hij er veel in geïnvesteerd had. Er werden bintangs gedronken, veel gekletst bij de open haard, het was een mooie dag.

1. Arina:
    17 juli 2015
    wat een leuk geschreven verhaal Lia! top om te lezen dat jullie zo genieten
  2. Eduard:
    23 juli 2015
    Ha die Zomerdijken,

Wat een prachtige reis en leuk om jullie verhalen te lezen. Het begint al weer te kriebelen. Groeten vanuit Levkas.

De haantjes